22. ožujka obilježava se Svjetski dan voda, a kako bismo vam pokazali da rad na jezično-govornim vještinama ne mora i ne smije biti dosadan, donosimo vam nekoliko aktivnosti s vodom za poticanje ranog komunikacijskog razvoja koje će vaši mališani obožavati 🌊
Poticanje funkcije traženja predmeta
- Plutanje
Napunite plastičnu posudu s vodom i pripremite niz igračaka koje plutaju. Držite predmete blizu sebe, ali van dosega djeteta. Uzimajte igračku jednu po jednu, ne dajući ju djetetu odmah već mu dajte priliku da sam inicira zahtjev. Sredstvo koje očekujete, odnosno način na koji će vas dijete zatražiti predmet, zavisti će o djetetovom razvojnom stupnju te se glede toga možete konzultirati s logopedom koji prati vaše dijete. Ako to nije jedna od dostupnih opcija, možete jednostavno nagraditi bilo kakav pokušaj komunikacije. Ako od djeteta očekujete odgovarajuću riječ za predmet kojeg držite, možete ju i sami modelirati, zatim pričekati dajući djetetu priliku da vas imitira, te ponovno izgovoriti riječ prije nego mu ju konačno date.
- Slavina
Tijekom točenja vode u bocu prekinite tok vode prije nego je boca puna. Zastanite, pogledajte dijete i čekajte da vas zatraži da nastavite. Ako dijete ne razumije što se od njega očekujte, modelirajte: ,,Još? Još vode? Još!”, dajte mu priliku da ponovi za vama te tek onda pustite još vode. Ponovite još nekoliko puta prije nego boca konačno bude puna. Istu aktivnost možete provesti i primjerice pri punjenju kade ili pranju zubića.
- Špricanje
Prethodnu aktivnost možete pretvoriti u igru ako slavinu zamijenite s vodenim pištoljem, crijevom za zalijevanje vrta ili prskanjem u moru. Alternativno, možete zahtjev ,,još” zamijeniti s ,,tri, četiri… sad!”
Širenje vokabulara
Svaku aktivnost možemo iskoristiti za učenje novih riječi.
Prvu aktivnost (plutanje) možemo nadograditi tako da svaki put kad igračka pluta kažemo ,,Pliva! Patkica pliva. Pliva, pliva.” ili ,,Pala! Maca je pala. Maca ne pliva”.
U drugoj aktivnosti (slavina) možemo popratiti tečenje vode s ,,Teče, voda teče. Voda teče u bocu. Teče u bocu.”, a u trećoj (špricanje) s ,,Špric, špric!” ili ,,Mokar si. Luka je mokar. Mokar. Tata je suh.” pokazujući pritom na mokru naspram suhe odjeće.
Važno da jezik koji koristimo bude obilat, ali strukturom jednostavan kako bi ga dijete moglo lako obraditi i istovremeno iz njega učiti.
Još neke aktivnosti za širenje vokabulara
- Šarene spužve
Nabavite obične spužve za pranje posuđa u raznim bojama i razrežite ih na četvrtine te pripremite dvije posudice, jednu praznu i jednu s malo vode. Zajedno s djetetom razvrstajte komade po bojama. Zatim približite spužve sebi i stavite ih van dosega djeteta. Cilj je koristeći spužve skupiti svu vodu iz pune posudice i istisnuti ju u praznu. Neka vam dijete svaki put kaže koju boju želi (ili pokaže, a vi obilato popratite govorom ,,Plava? Želiš plavu? Izvoli plavu. Plava.”). Sve što dijete radi pri prijenosu popratite riječima, primjerice ,,Skupi vodu, skupi, skupi” i ,,Stisni, stisni. Jaaaako stisni.”
- Pranje igračaka
Uzmite nekoliko lako operivih plastičnih ili gumenih igračaka i ,,zaprljajte ih” vodooperivim flomasterom. Zatim pripremite kantu vode i krpice i recite djetetu da je vrijeme za kupanje igračaka. Svaku igračku zajedno perite i iskoristite ovu priliku za učenje riječi poput PRLJAV, ČIST, PRATI, BRISATI, MOKAR, SUH i naziva igračaka.
Aktivnosti s vodom nepresušan su (😉) izvor ideja za aktivnosti za poticanje jezično-govornih aktivnosti, zato mašti na volju!