Artikulacijska gimnastika

Artikulacijski novosti Logopedi - novosti Materijali za rad odrasli Roditelji Roditelji - novosti Učitelji - novosti Za logopede

Rani jezično-govorni razvoj i rana komunikacija djeteta često mogu biti prvi pokazatelj odstupanja od urednog cjelokupnog razvoja. Sva djeca bi trebala proći kroz iste faze u razvoju komunikacije i govora, iako se vrijeme pojavljivanja određene faze može razlikovati od djeteta do djeteta, s obzirom na individualne razlike.

Verbalna komunikacija (putem govora) je jedan od mogućih načina komunikacije s okolinom, uz neverbalnu komunikaciju (izrazi lica, geste, postura tijela, dodiri,…). Razvoj verbalne komunikacije u skladu s miljokazima s obzirom na dob očekuje se od djece urednog razvoja. Jedna od važnih komponenti uspješnog razvoja govora je, između ostalog, i ispravna artikulacija glasova. Za ispravnu artikulaciju (izgovor) glasova nužan je usklađen rad govornih organa (usta, zuba, mekog nepca i glasnica).

Preduvjet koordiniranog rada govornih organa je dobra pokretljivost govornih mišića i jezika. Zbog toga, terapija poremećaja u izgovoru glasova započinje vježbama oralne motorike.

Oralne motoričke vježbe (vježbe govorne motorike) skup je ciljano odabranih vježbi koje pomažu jačanju mišića govornih organa i razvoju njihove snage, spretnosti i diferencirane pokretljivosti. Provode se s djetetom kako bi se poboljšao rad artikulacijskih organa, povećala snaga i volumen pokreta te odredio točan položaj jezika i usana u izgovoru određenog glasa.

Vježbe se izvode od jednostavnijih prema složenijima, jednom do dva puta dnevno u trajanju otprilike 5 minuta. Cilj vježbi je automatizacija pravilnih pokreta i zbog toga je potrebno vježbati svakodnevno!

Ove vježbice su pravi trening za govorne organe, zbog čega ih često zovemo „artikulacijskom gimnastikom“. Preporuka ih je provoditi kroz igru i pokrete povezati uz nešto što je djetetu blisko i poznato- poput životinja!

Pia Mia i čudesni safari kartice su na kojima različite životinje rade artikulacijske vježbice; majmun plazi jezik, vjeverica napuhuje obraze i lav pokazuje oštre zube. Uz sličice nalaze se i kratki opisi pokreta koje dijete mora ponoviti, a na poveznici možete pronaći i prijedloge igara kako bi vježbanje bilo zabavnije!

Literatura:

Andabaka, S. (2020). Kako poticati oralnu motoriku i vještine hranjenja? URL: Dječji vrtić En ten tini – Kako poticati oralnu motoriku i vještine hranjenja? (zagreb.hr). [Pristupljeno 27.02.2023.]

Blaži, D. (2011). Artikulacijsko – fonološki poremećaji skripta. Materijal za internu upotrebu. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu.

Centar za edukaciju „Prve reči“ (2018). URL: Logomotorika – vežbe za razvoj oralne praksije (prvereci.rs). [Pristupljeno 27.02.2023.]

Juričić, A. (2020). Razvoj govora kod djece predškolske dobi. Završni rad. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)