Hodončad (ili engleski toddlers) pojam je koji obuhvaća djecu u dobi od prve do kraja treće godine. Riječ je o razvojno intenzivnom periodu u svakoj domeni, pa tako i u razvoju jezika.
U trenu kada usvoji 50 riječi, kod većine djece dolazi do perioda naglog ubrzanja usvajanja riječi kojeg u logopediji zovemo rječnički brzac. Dijete tada postaje prava spužva za upijanje novih riječi te do drugog rođendana očekujemo da ih koristi oko 200.
Naravno, ne prolaze sva djeca ove miljokaze istom brzinom, a neka djeca niti ne uđu brzac te imaju ravnomjeran rast rječnika. Ipak, očekuje se da dijete do drugog rođendana usvoji 50 riječi.
Širenje rječnika važno je ne samo radi pukog učenja novih riječi, već i radi njihovog povezivanja te sklapanja višečlanih iskaza. Tek kad dijete ima dovoljno veliku bazu riječi na raspolaganju, može ih započeti spajati u dulje iskaze i rečenice te kreće razvoj morfosintakse (onoga što ugrubo nazivamo gramatika).
U nastavku vam donosimo neke zabavne aktivnosti za vas i vaše mališane kojima možete potaknuti širenje rječnika:
- Zajedno čitajte
Nikada, ali nikada nije prerano za početi s čitanjem. Međutim, važno je kako djetetu čitate. Zaboravite na suho čitanje teksta i brzo listanje stranica, već uključite dijete, pokažite entuzijazam, održavajte kontakt očima i vodite se principima maminskog jezika (više o njemu možete pročitati ovdje). Pokazujte prstom, imenujte ono za što dijete pokazuje interes, zajedno opisujte što vidite na ilustracijama te pritom koristite pridjeve (,,Vidi što curica radi! Penje se na viiisoko stablo.“).
Slikovnice su prepune slika za nove riječi koje se k tome i ponavljaju puno puta kroz priču što su sve olakšavajući faktori za njihovo usvajanje. Dodatno, kroz svakodnevne aktivnosti ukažite djetetu na nove riječi u različitim okolnostima.
- Igre pretvaranja – igra kuće, trgovine, farme, kuhanja…
Klasične igre pretvaranja pravo su blago prilika za usvajanje novih riječi jer, osim što možete uvoditi nove riječi, možete pokazati u kakvom su one odnosu, kako se koriste te vježbati socijalne vještine. Primjerice, ako se igrate tržnice možete uvesti što više povezanih riječi (npr. pojedino voće i povrće, kategorije voća i povrća, riječi poput platiti, vrećica, prodavač…) te pričati o tome gdje raste pojedino voće i povrće, kad ga jedemo, je li to zdravo ili nezdravo…
- Lov na blago
Skrijte predmete (blago) po kući i djetetu dajte opise toga gdje se predmeti nalaze. Primjerice: ,,Blago se nalazi iza onoga na čemu gledamo crtiće.” Ovo je zapravo unaprijeđena verzija djeci omiljene igre vruće-hladno, ali jezično obogaćena. Igru možete i obrnuti tako da dijete vama opisuje gdje je sakrilo predmet.
- Uključite dijete u kućanske aktivnosti
Neka vam dijete pomogne:
- osmisliti listu za trgovinu
- odabrati namirnice za kuhanje
- spariti čarape (opisujte čarape, razvrstajte ih po bojama, uzorcima, veličini, odredite čije su)
- zaliti biljke (imenujte različite biljke, razgovarajte zašto ih treba zalijevati i koliko često)
- pospremiti igračke (imenujte ih, razvrstavajte ih, koje igračke pripadaju kojoj igri, opisujte ih po boji, veličini…)
- napraviti krevet (koristite riječi poput jastuk, deka, izravnati, povući…)
Zajednički faktor svim ovim aktivnostima ste – VI, roditelj. Ono što je najvažnije je da s djetetom pričate – puno i često. Zato, mašti na volju i bacite se na pričanje 😊
IZVORI:
Cepanec, M. (2023). Rani komunikacijski razvoj.
Hržica, G., & Kraljević, J. (2007). Rječnički brzac u jezičnome usvajanju. Lahor: časopis za hrvatski kao materinski, drugi i strani jezik, 2(4), 293-307.