Radno pamćenje: Što je i kako ga poticati?

Odgojitelji Roditelji Roditelji - novosti Roditelji sa svrhom

Često se događa da dijete tečno i točno pročita dužu rečenicu, ali ju ne uspijeva u cijelosti ponoviti. U potpunosti razumije zadatak koji mu je zadan, ali ga samo djelomično izvršava.

Kako bismo pripremili dijete na obveze koje ga očekuju; školske, ali i one druge, potrebno je poticati vještine pažnje, ali i pamćenja. Pamćenje ima neopisivo važnu ulogu u svakodnevnom životu. Kako bi smo razumjeli zašto, važno je razumjeti što ono uopće jest.

Što je radno pamćenje?

Pamćenje je mogućnost usvajanja, zadržavanja i korištenja informacija. Ono nam omogućuje prikupljanje znanja, prisjećanje stvari iz prošlosti, isticanje u sportu, prepoznavanje prijatelja i povezivanje s okolinom.

Obzirom na vrijeme zadržavanja i način korištenja informacija, pamćenje se dijeli na:

  • senzorno
  • kratkoročno
  • dugoročno pamćenje

Senzorno pamćenje vrlo kratko zadržava informacije u nepromijenjenom obliku (1-2 sek.). Za lakše razumijevanje senzornog pamćenja- jedan jednostavan primjer.

Pogledajte ravno ispred sebe i potom zažmirite. U trenutku kada ste zažmirili, pred očima vam se nalazi slika onoga što ste netom prije vidjeli, zar ne? Nakon nekoliko trenutaka, ta slika nestaje, i trajanje senzornog pamćenja završava.

Kratkoročno pamćenje pojam je koji podrazumijeva privremeno pohranjivanje informacija. Često se koristi kao sinonim za radno pamćenje koje povezujemo sa manipuliranjem navedenim privremeno pohranjenim informacijama. Što u ovom slučaju znači privremeno?

Zamislite početak svog radnog dana. Pri izlasku iz kuće, morate ugasiti svjetla, uzeti torbu, naočale, ključ od automobila i ključeve od kuće kako bi zaključali vrata.

Najednom se sjetite da ste zaboravili ugasiti štednjak!

Vratite se u kuhinju kako biste ugasili štednjak, zaključate vrata i izađete iz kuće. Na putu prema poslu primjetite da Vam nešto nedostaje na licu. Zaboravili ste naočale kod kuće!

Kako Vam se to uspjelo dogoditi?

Količina informacija koje ljudi mogu pohraniti bez ponavljanja ili uporabe mnemotehnika je ograničena. Smatra se da je kapacitet radnog pamćenja otprilike 7 (+/- 2) čestice informacija, što su u ovom slučaju bili različiti zadaci koje ste morali učiniti pri izlasku iz kuće. Ali, zbog iznenadnog odlaska u kuhinju kako biste ugasili štednjak, Vaše radno pamćenje je postalo preopterećeno, zbog čega su naočale ostale kod kuće.

Zašto je radno pamćenje važno?

Radno pamćenje koristimo svakodnevno; u čitanju, pisanju, organizaciji, praćenju uputa, ali i u praćenju razgovora. Osim što su nam ove vještine važne u svakodnevnom životu, posebno se razvijaju u procesu školovanja. Kako bi dijete moglo uspješno pratiti nastavu i izvršavati zadatke koje učitelji zadaju, mora imati određeni kapacitet radnog pamćenja sukladan njegovoj dobi. Ono je direktno povezano s učenjem i održavanjem pažnje, kao i uspjehom u složenim zadacima poput logičkog zaključivanja i čitanja s razumijevanjem. Djeca sa slabijim radnim pamćenjem su najčešće ona koja imaju teškoća pri učenju te ostvaruju slabiji školski uspjeh.

Kako poticati djetetovo radno pamćenje?

Postoje različite aktivnosti kojima možete poticati radno pamćenje svog djeteta.
Pokušajte ove vježbice pretvoriti u igru, jer vježbe pamćenja uistinu mogu biti zabavne za djecu i za vas!

  1. Igra pospremanja– Kad završite sa igranjem, stavite kutiju u koju spremate igračke između sebe i djeteta. Djetetu dajte nalog, npr. „stavi medvjedića i vlakić u kutiju“. Ako dijete uspješno spremi navedene igračke, povećajte broj čestica (igračaka koje dijete treba pospremiti), npr. „stavi medvjedića, vlakić i auto u kutiju. Sa vremenom možete koristiti i različite boje (npr. „stavi crveni vlakić i plavi auto u kutiju“) ako imate više istih igračaka u različitim bojama.
    Kako bi igru učinili zahtjevnijom, možete djetetu postaviti ometajuće pitanje nakon što ste dali nalog; npr. Što si danas jeo za ručak? Na ovaj način razvijate djetetovu sposobnost zadržavanja informacija bez obzira na ometanje.

    Tako kada će dijete izlaziti iz kuće, neće zaboraviti naočale!

2. Odlazak u dućan– Iskoristite odlazak u nabavku kao priliku za učenje. Dok hodate trgovinom sa spiskom namirnica u ruci, djetetu nabrojite što sve sa police treba uzeti (npr. „Treba nam mlijeko, pahuljice i čokolada.“). Na taj način sa djetetom vježbate praćenje uputa i održavanje pažnje, a uz to može Vam pomoći da što prije i uspješnije obavite kupnju!

Ovu igru također možete igrati i kod kuće u vlastitoj kuhinji. Preuzmite ulogu kupca koji traži namirnice, a dijete neka bude prodavač koji Vam te namirnice mora dohvatiti (npr. „Možete li mi dodati mlijeko, pahuljice i čokoladu?“)

3. Igra vešeraj– Pranje odjeće također može biti prilika za učenje. Odvojite nekoliko odjevnih predmeta koje trebate staviti u mašinu. Dijete može biti Vaš „mali pomagač“ pri stavljanju odjeće u mašinu, tako da kažete što trebate staviti na pranje (npr. „Dodaj mi haljinu i majicu.“). Nakon što je odjeća oprana, na isti način možete vježbati i vješanjem odjeće na sušilo.

4. Igra memory– radno pamćenje nam omogućuje upamćivanje netom okrenutih sličica. Čestim igranjem memory-a dijete će postati bolje u upamćivanju položaja parova, što će pozitivno utjecati na njegovo radno pamćenje!

Kroz zabavne aktivnosti poput ovih pružate djetetu poticajnu okolinu za napredak u vještini pamćenja. Ne zaboravite, pri tome se možete i dobro zabaviti!

Literatura:

Kresinger, E. (2018). Pamćenje i korištenje mnemotehnika kod djece 2. i 4. razreda osnovne škole. Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet.

Lisica, M. (2020). Kako poboljšati radno pamćenje Vašeg djeteta? Url: Kako-poboljšati-radno-pamćenje-vašeg-djeteta.pdf (vrtic-caric.hr). [Pristupljeno 13.2.2023.].

Šibalić, M. (2018). Kako poboljšati radno pamćenje? Buđenje, Udruga za razumijevanje ADHD-a. Url: Kako poboljšati radno pamćenje? | Buđenje (budenje.hr). [Pristupljeno 13.2.2023.].

Šunić Vagrec, N. (2019). Kratki spoj: Što kad dijete čita, a ne pamti pročitano? Url: Čitanje i pamćenje: Što kad dijete čita, a ne pamti pročitano (adiva.hr). [Pristupljeno 13.2.2023.].

Veseličić, B. (2016). Radno pamćenje u školskom kontekstu. Završni rad. Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)