Osnove čitanja i pisanja počinju u djetinjstvu i nazivaju se ranom pismenošću. Pojam rane pismenosti opisuje postupni proces koji započinje već u prvoj godini i predstavlja spontani i samostalni interes za pisani sadržaj zahvaljujući izloženosti pisanom tekstu i to bez ikakvog poticaja. Već dojenčad počinje istraživati knjige i papir, slušati jednostavne priče i pjesme, proizvoditi odgovarajuće zvukove kada gledaju slike ( pr. brrrr kada vide sliku auta). Iako djeca još ne čitaju sama, razvijanje misaonih procesa čitanja izuzetno je važno za njihovo formalno učenje čitanja u školi. Poticanje rane pismenosti u vrtićkoj dobi ne utječe se samo na uspješniji početak osnovnoškolskog obrazovanja nego i na pismenost tijekom cijelog obrazovanja, čak i u odrasloj dobi.
Druga godina života
U drugoj godini života dijete iskazuje sve veći interes za knjige, okreće stranice, pokazuje prstom, imenuje slike. Također, sluša i ponavlja jednostavne tekstove s ponavljanjima iz slikovnica, priča, pjesama, nosi knjige okolo te ih imenuje i bira što da mu odrasli čitaju na glas, prepoznaje oznake i logo znakove nekih ustanova ili znak za trgovinu u koju često ide, smisleno označava, crta i šara u okomitom, vodoravnom i/ili kružnom smjeru.
Treća godina života
U trećoj godini života dijete duže vremena provodi slušajući priče i pjesmice, drži knjigu uspravno, prikladno okreće stranice, zatvori knjigu i govori : „Kraj“, „Gotovo“ i slično, pretvara se da čita poznate knjige, ponavlja poznate izraze dok lista knjigu, odgovara na jednostavna pitanja o pričama, razumije značenje apstraktnih simbola poput znakova („ Ovaj znak znači vrtić, bolnicu, željezničku prugu i sl.), kopira okomitu, vodoravnu liniju i krug, imitira ukrižene linije i kvadrat.
Četvrta godina života
U četvrtoj godini bi trebali razumjeti osnovna obilježja tiska, razlikovati slike i riječi. Očekuje se da dijete ove dobi pravilno drži knjigu, okreće stranice jednu po jednu, s lijeva na desno, razumije da se riječi sastoje od slova koja imaju svoje nazive i pisana su u specifičnom redoslijedu kako bi tvorila riječ koja se može pročitati te da su riječi u tekstu odvojene razmacima, prepoznaje najučestalija velika i mala tiskana slova. Očekuje se da prepoznaje i producira rimu, raščlanjuje rečenicu na riječi i riječi na slogove, izdvaja prvi i posljednji glasa u riječima koje čine konsonant, vokal i konsonant, ima ispravan hvat olovke.
Literatura:
[minti_blockquote]Temelji ranog djetinjstva- priručnik https://repozitorij.erf.unizg.hr/islandora/object/erf%3A147/datastream/PDF/view https://repozitorij.erf.unizg.hr/islandora/object/erf%3A157/datastream/PDF/view[/minti_blockquote]