Roditeljski dom je mjesto gdje djeca stječu prva znanja, iskustva i vještine; mjesto gdje rastu i razvijaju se prema roditeljskim stavovima, uvjerenjima i vrijednostima. Uz dom, vrtić ili škola djeluju kao temeljne odgojne sredine, u kojima dijete provodi velik dio dana. Pri prvom dolasku u logopedski kabinet, ono se susreće sa novom, još neistraženom okolinom. Prvi kontakt koji logoped ostvaruje sa djetetom ključan je za ostvarivanje uspješne suradnje u terapiji.
Ali, proces logopedske terapije nije nepoznat samo djetetu.
Roditelji su najčešće prvi koji su uočili postojanje određene poteškoće svog djeteta. Dolaskom kod logopeda, iskazuju potrebu za pomoći stručnjaka u nošenju sa teškoćom.
U tom trenutku (i od tada nadalje) logopeda i roditelja povezuje zajednički cilj– želja za djelovanjem za dobrobit djeteta.
Uključivanjem djeteta u logopedsku terapiju, logoped i roditelj postaju suradnici na zajedničkom zadatku skrbi, njege, odgoja i obrazovanja djeteta. Ako odgajatelj i roditelj uspiju izgraditi suradnički odnos, proces terapije bit će jednostavniji što će pozitivno djelovati na napredak.
Kako ostvariti suradnju?
Kako bi se stvorilo suradničko ozračje, roditelj i logoped moraju uložiti određeno vrijeme dok ne dođe do uzajamnog povjerenja, jer dobar se odnos izgrađuje s vremenom. Odnos treba biti temeljen na kvalitetnoj izmjeni informacija kako bi se osigurala dobrobit djeteta, ali i na međusobnom pružanju potpore i pomoći. Logoped je u mogućnosti pružiti snažniju podršku samo ako raspolaže sa svim relevantnim informacijama o roditeljima i djeci.
Osnova suradnje je uzajamno poštovanje, povjerenje, otvorena i iskrena komunikacija za dobrobit djeteta. Ponekad je to pružanje utjehe, ponekad savjeta. Zadaća obje strane jest održati iskreno, dobronamjerno i autentično okruženje.
Logopedski tretman djece je nezamisliv bez suradnje s roditeljima, bez njihova uključivanja u terapijski postupak te nastavak rada sa djetetom u obiteljskom domu. Zbog toga se roditelji upoznaju sa vrstom i stupnjem poteškoće te se poučavaju u konkretnim terapijskim postupcima, kako bi iste mogli provoditi kod kuće. Ukoliko su dijete i roditelj motivirani i uporni u provođenju naučenih vježbi i tehnika prema savjetima logopeda, rezultati će biti vidljivi.
Osim djelovanja na napredak, dobra suradnja za dijete ima posljedicu jačanja njegova osjećaja sigurnosti i vlastite vrijednosti u novoj sredini. Uspješnim ovladavanjem teškoćom u terapiji i kod kuće, dijete će se osnažiti za nošenje sa istom i u manje sigurnom okruženju poput vrtića ili škole.
Kako motivirati dijete?
Način na koji možete dijete motivirati za rad kod kuće jest vrlo jednostavan: usporedbom sa aktivnošću kojom se ono bavi, npr. vožnja bicikla.
Do uspješne vožnje bicikla bez pomoćnih kotača može se doći jedino svakodnevnim bicikliranjem! Prema tome, isključivo vježba kod logopeda jednom tjedno neće biti dovoljna za ostvarivanje napretka. Potrebno je svaki dan izdvojiti kratko vrijeme (to može biti 10-15 min) za vježbu kako bi rezultati bili vidljivi.
Upravo djetetovi interesi (sport, ples, umjetnost,…) mogu poslužiti kao alat za jednostavno objašnjavanje važnosti vježbe kod kuće.
Bitno je naglasiti i važnost suradnje s drugim stručnjacima koji rade s djetetom, bilo to s odgajateljima u vrtiću, nastavnicima u školi, psiholozima ili fizioterapeutima. Svi koji brinu o dobrobiti djeteta timskim radom najbolje mogu doprinijeti jačanju vještina kako bi dijete ostvarilo svoj potencijal. A roditelji su i dalje najvažnija karika u tom procesu.
Literatura:
Abeceda Roditeljstva (2019). Odlazak kod logopeda. Url: Odlazak kod logopeda – Abeceda-roditeljstva (abecedaroditeljstva.com). [Pristupljeno 5.2.2023.].
Mihac, M. (2018). Suradnja s roditeljima. Završni rad. Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet.
Vincek Slunjski, M. (2015). Suradnja roditelja i logopeda- ključ za uspješnost terapije. Url: Suradnja roditelja i logopeda – ključ za uspješnost terapije — Varazdinski.hr (net.hr). [Pristupljeno 5.2.2023.].