U ranom djetinjstvu veliku pozornost treba posvetiti ranim socio-kognitivnim vještinama i razvojnim ponašanjima, a osobit naglasak potrebno je staviti na :
- združivanje pažnje
- praćenje pogleda
- razvoj predjezičnih gesta
- konverzacijske izmjene
- imitacijsko učenje
U svim aktivnostima govor treba biti:
- izražajan i pun afektivnosti
- bogat varijacijama govornih vrednota jezika (naglasci, intonacija, pauze)
- zanimljiv i poticajan za dijete
- ispravan u lingvističkoj i fonetskoj strukturi
- ostvaren u obliku dijaloga
Nadalje, komunikacijske potrebe djeteta oštećena sluha su iste kao i u čujuće djece, a jezik najbolje usvajaju u prirodnim situacijama u obiteljskom okruženju. Stoga je važna:
- Česta i pozitivna komunikacija
- Potrebno je naglašavati facijalne ekspresije.
- Upotrebljavati sva osjetila kako bi se prenijela poruka djetetu.
- Činiti pokrete tijela, lica i ruku ispred djeteta.
- Slijediti djetetove potrebe
- Zapažati što dijete gleda ili za što se zanima. Usmjeriti pažnju na ono što je u njegovom fokusu. Govoriti ili znakovati o tom objektu ili aktivnosti.
- Obraćati pažnju na djetetove pokrete tijela, ruke i noge jer nam mogu pokazati kada dijete želi komunicirati.
- Poštivati djetetovo pravo da prestane s igrom i komunikacijom. Ponekad dijete pogleda postrance ili počinje potestirati ukoliko je previše simulirano.
- Nije potrebno svaki trenutak ispunjavati komunikacijom i igrom.
- Pomoći djetetu da vidi komunikaciju i jezika
- Pokretati predmet (npr. igračku) ispred lica djeteta, a zatim prema vlastitom licu. Kada dijete opazi lice i predmet istovremeno u vidnom polju, komunikacija može početi.
- Lupkanje predmeta više puta prije nego se počne govoriti o njemu.
- Tapšanje djeteta kao metoda prizivanja pažnje i djetetovog pogleda.
- Ponekad pričekati da dijete samo podigne pogled.
- Postepeno mijenanje komunikacijskih strategija- prijelaz na jezik
- Kada dijete počinje pokazivati razumijevanje jezika, roditelji mogu početi upotrebljavati kratke rečenice.
- Važno je veliki broj puta ponavljati riječi, znakove ili rečenice.
- Koristiti ručnu abecedu (jednoručnu i dvoručnu).