Smjernice za komunikaciju s malim djetetom oštećena sluha

Roditelji - novosti

U ranom djetinjstvu veliku pozornost treba posvetiti ranim socio-kognitivnim vještinama i razvojnim ponašanjima, a osobit naglasak potrebno je staviti na :

  • združivanje pažnje
  • praćenje pogleda
  • razvoj predjezičnih gesta
  • konverzacijske izmjene
  • imitacijsko učenje

U svim aktivnostima govor treba biti:

  • izražajan i pun afektivnosti
  • bogat varijacijama govornih vrednota jezika (naglasci, intonacija, pauze)
  • zanimljiv i poticajan za dijete
  • ispravan u lingvističkoj i fonetskoj strukturi
  • ostvaren u obliku dijaloga

Nadalje, komunikacijske potrebe djeteta oštećena sluha su iste kao i u čujuće djece, a jezik najbolje usvajaju u prirodnim situacijama u obiteljskom okruženju. Stoga je važna:

  1. Česta i pozitivna komunikacija
  • Potrebno je naglašavati facijalne ekspresije.
  • Upotrebljavati sva osjetila kako bi se prenijela poruka djetetu.
  • Činiti pokrete tijela, lica i ruku ispred djeteta.
  1. Slijediti djetetove potrebe
  • Zapažati što dijete gleda ili za što se zanima. Usmjeriti pažnju na ono što je u njegovom fokusu. Govoriti ili znakovati o tom objektu ili aktivnosti.
  • Obraćati pažnju na djetetove pokrete tijela, ruke i noge jer nam mogu pokazati kada dijete želi komunicirati.
  • Poštivati djetetovo pravo da prestane s igrom i komunikacijom. Ponekad dijete pogleda postrance ili počinje potestirati ukoliko je previše simulirano.
  • Nije potrebno svaki trenutak ispunjavati komunikacijom i igrom.
  1. Pomoći djetetu da vidi komunikaciju i jezika
  • Pokretati predmet (npr. igračku) ispred lica djeteta, a zatim prema vlastitom licu. Kada dijete opazi lice i predmet istovremeno u vidnom polju, komunikacija može početi.
  • Lupkanje predmeta više puta prije nego se počne govoriti o njemu.
  • Tapšanje djeteta kao metoda prizivanja pažnje i djetetovog pogleda.
  • Ponekad pričekati da dijete samo podigne pogled.
  1. Postepeno mijenanje komunikacijskih strategija- prijelaz na jezik
  • Kada dijete počinje pokazivati razumijevanje jezika, roditelji mogu početi upotrebljavati kratke rečenice.
  • Važno je veliki broj puta ponavljati riječi, znakove ili rečenice.
  • Koristiti ručnu abecedu (jednoručnu i dvoručnu).

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)