Postoji poznat citat kojeg stručnjaci koji rade s djecom s poremećajima iz spektra autizma često ponavljaju:
“Ukoliko ste upoznali jedno dijete s autizmom, upoznali ste samo jedno dijete s autizmom”.
–dr. Stephen Shore (Dr. Stephen Shore | Autism Belize)
Svako dijete s poremećajem iz spektra autizma (PSA) ima različite potrebe, obzirom na vlastite jake i slabije strane. Potreba (tj. manjak iste) za socijalnom interakcijom i komunikacijom, igrom i slobodnim vremenom, ali i razlike u interesima, načinu razmišljanja te doživljavanju, razumijevanju i pokazivanju emocija svojstvene su svakom pojedinačnom djetetu.
Važno je naglasiti da sva djeca s poremećajem iz spektra autizma pokazuju značajne teškoće u socijalnoj interakciji i komunikaciji, što i jest jedno od dijagnostičkih obilježja poremećaja.
Zbog toga se djeca sa PSA mogu doimati povučena ili čak ravnodušna prema drugoj djeci, obzirom da se preferiraju igrati sami i rijetko pristupaju drugoj djeci. Tumačenje implicitnih društvenih pravila, ali i govora tijela sugovornika i socijalnih ključeva u razgovoru, često su vrlo stresno iskustvo za djecu s poremećajima iz spektra autizma. Upravo iz tih razloga, uključivanje u zajedničke aktivnosti sa vršnjacima može biti zbunjujuće i iscrpljujuće.
Kako bi se dijete osjećalo što sigurnije u socijalnom okruženju, slijedi par općih savjeta:
- Pokušajte smanjiti socijalne stresore ili „okidače“ kad je to moguće
- Vježbajte novu stečenu socijalnu vještinu u različitim situacijama, na različitim mjestima i sa različitim ljudima
- Povežite socijalne vještine sa stvarnim situacijama, koristite primjere i imena ljudi
- Pažljivo odaberite vrijeme za uvođenje nove socijalne vještine. Izbjegavajte stresna razdoblja, ali i vrijeme kad se dijete zabavlja sa njemu najdražom aktivnošću.
- Raspitajte se među školskim osobljem vezano uz specifične teškoće socijalizacije u školskom okruženju
- Obavijestite učitelje i stručne suradnike u vrtiću/školi o vještinama koje razvijate kod kuće, kako bi i oni poticali iste u obrazovnom okruženju. Na taj način podupirete generalizaciju vještina (mogućnost adaptiranja vještine u različitim situacijama)
- Savjetujte se sa logopedom vezano uz aplikacije pomoću kojih možete podržati komunikaciju Vašeg djeteta
Također, u dogovoru sa školom mogu se provesti i radionice na temu poremećaja iz spektra autizma za povećanje svjesnosti djetetovih vršnjaka, što vodi prema prihvaćanju različitosti.
Kako bi se dijete lakše snalazilo u socijalnim situacijama sa vršnjacima, neophodno je razvijati socijalne vještine u za dijete ugodnijem i opuštenijem okruženju- kod kuće.
Praktični savjeti za razvijanje socijalnih vještina kod kuće
Razumijevanje emocija
Emocionalni rječnik djece započinje se stvarati uz osnovne emocije poput „sretan“, „tužan“ i „ljut“. Započnite sa vježbama prepoznavanja i razumijevanja ovih emocija, a potom rječnik proširite na kompleksnije osjećaje poput „zbunjen“ ili „iznenađen“.
Razumijevanje koncepta lakše će se postići učinimo li koncept opipljivim. Primjerice, osjećaje možete povezati sa bojama: crvena boja predstavlja negativne, a zelena pozitivne osjećaje. Također, možete zajednički ispeći kolače na kojima ćete uz pomoć glazure ili suhog voća napraviti različite izraze lica. Zajedno povezujte izraze lica sa osjećajima koje predstavljaju, imitirajte ih, razgovarajte o stvarnim situacijama kada ste Vi ili Vaše dijete “imali” jedan od tih izraza lica,… Isto možete pretvoriti i u likovnu aktivnost- crtanje izraza lica na papirnatim tanjurima! Za razvijanje sposobnosti prepoznavanja emocija možete iskoristiti fotoaparat; uslikajte sebe, svoje dijete i članove obitelji dok čine određene izraze lica, a potom slike isprintajte i koristite za vježbu.
Uključivanje u igru
Za početak, uvjerite se da dijete razumije značenje riječi „igra“. Vrlo je važno da dijete shvaća da u većini igara postoji pobjednik, te određena pravila sudjelovanja. Nakon što ste sa djetetom razjasnili osnove igranja, korisno je poučiti dijete smislenom odabiru djeteta sa kojim će se igrati. Primjerice, ako je Vaše dijete zainteresirano za nogomet, objasnite mu da je zgodnije obratiti se djetetu koje u tom trenutku igra nogomet, nego djetetu koje čita knjigu. Na ovaj način pružit ćete djetetu logičan mehanizam odabiranja prijatelja za igru.
Zajedno sa djetetom vježbajte situaciju uključivanja u igru. Možete složiti mali scenarij koji dijete može pratiti kada želi upitati drugo dijete za igru. Vrlo je važno uzeti u obzir da se drugo dijete možda u tom trenutku i neće htjeti igrati, a tada je neophodno da dijete s poremećajem iz spektra autizma može prihvatiti i razumjeti odbijanje. Također, potičite dijete da se obrati učitelju/ici ako u bilo kojem trenutku nije sigurno kako reagirati ili nije zadovoljno reakcijom drugog djeteta.
Komunikacijske vještine i izmjene u razgovoru
Komunikacija je nepredvidljiva i sugovornici u razgovoru najčešće očekuju brze odgovore. Za ostvarivanje uspješnog sudjelovanja u komunikacijskim izmjenama mogu pomoći društvene igre. Društvene igre sadrže vizualne reprezentacije sudionika (npr. različiti pijuni), ali i predmete koji potpomažu praćenje reda, primjerice- kockica!
Druga aktivnost kojom možete poticati razvoj komunikacijskih vještina je slaganje priče. Prvo jedna osoba izgovori riječ, a onda druga na nju nadovezuje iduću. Priča se nadalje gradi naizmjeničnim dodavanjem riječi, no kako bi ona bila smislena važno je slušati što je osoba prethodno izgovorila.
Ove nedjelje, 2. travnja obilježavamo Svjetski dan svjesnosti o autizmu. Djeca (i osobe) s poremećajem iz spektra autizma često otežano stvaraju i održavaju prijateljstva. Podrška u razvijanju i prakticiranju socijalnih i komunikacijskih vještina od velikog je značaja, ne samo logopedska, već ona koja dolazi od svakoga od nas.
Za više informacija vezano uz poremećaje iz spektra autizma pogledajte kolumnu majke djeteta sa PSA Arhiva Autizam i MI – Portal Logoped.hr.
Literatura:
Autism Spectrum Australia: What is autism? URL: What is autism? – Autism Spectrum Australia (Aspect) [Pristupljeno 29.3.2023.]
Dječja Mozgalica (2020). Teorija vs. Praksa: Budi mi prijatelj. URL: Dječja Mozgalica -TEORIJA vs. PRAKSA: Budi mi prijatelj (djecjamozgalica.com). [Pristupljeno 29.3.2023.]
National Autistic Society (2020). Family relationships – a guide for parents and carers. URL: Family relationships – a guide for parents and carers (autism.org.uk) [Pristupljeno 29.3.2023.]
National Autistic Society (2020). Making friends – supporting your autistic child. URL: Making friends – supporting your autistic child (autism.org.uk) [Pristupljeno 29.3.2023.]