U ovom članku bavit ćemo se temom poučavanja čitanja, kako u djece urednog razvoja, tako i u djece s teškoćama u usvajanju čitanja.
Prva lekcija odnosi se na stvaranje i širenje vizualnog rječnika. Vizualni rječnik čine riječi koje čitalac prepoznaje brzo i tečno. Svaka riječ, ako je pročitana dovoljan broj puta, postaje dio vizualnog rječnika. Većina riječi koje čitamo, čitamo globalno, odnosno prepoznajemo ih i ne obrađujemo ih “slovo po slovo”, a upravo te riječi čine naš vizualni rječnik. Pa, krenimo!
[minti_alert type=”success” close=”false”]Cilj: Dijete će povezivati, odabirati i imenovati imena članova obitelji koristeći kartice sa slikama i riječima.[/minti_alert]
U sljedećem primjeru koristimo riječi: ANA (dijete), MAMA, TATA, IVAN (brat).
Ovo je faza usvajanja riječi, a od djeteta očekujemo da globalno prepoznaje riječi.
U početku, od djeteta očekujemo povezivanje istih riječi. Pokažite djetetu njegovu sliku i usmjerite pažnju na ime ispod fotografije. Imenujte sliku: “Ovo si ti, Ana. Ovdje piše Ana”. Zatim pokažite karticu na kojoj se nalazi isprintano ime djeteta te recite: “Ovdje piše Ana. Stavi Anu na Anu”. Kada dijete samostalno poveže dvije riječi, pohvalite ga i prijeđite na sljedeću razinu.
Na sljedećoj razini od djeteta očekujemo prepoznavanje i točan odabir kartice. Dijete treba odabrati riječ odnosno karticu s imenom na vaš verbalni upit. Ponudite djetetu kartice s imenima svih članova obitelji i zatražite od njega da odabere onu na kojoj piše njegovo ime. Ukoliko dijete iz nekoliko pokušaja odabire ispravnu karticu, prijeđite na sljedeću razinu.
Na kraju, od djeteta očekujemo imenovanje napisanih riječi. Uzmite karticu na kojoj piše Ana te upitajte što piše na navedenoj kartici. Ukoliko dijete točno odgovori, ono je “pročitalo” riječ i pohranilo je u svom vizualnom rječniku.
Čitav ovaj proces ne treba trajati duže od par minuta, a nakon usvajanja prve riječi, polako uvedite i ostale. Prilikom uvođenja novih riječi nekoliko minuta posvetite diskriminaciji istih. Na početku ispred djeteta postavite sliku djeteta i npr. mame. U ruku uzmite karticu na kojoj piše Ana i recite djetetu: “ Tu piše Ana, stavi Anu na Anu”. Na isti način napravite i s karticom na kojoj piše MAMA. Ovo je zadatak povezivanja I od djeteta ne trebate tražiti da pročita riječ. U sljedećoj razini tražite odabir ispravne kartice, a na kraju i imenovanje novih kartica, kao što je već opisano.