Predlažemo vam igre koje možete koristiti za razvoj predvještina čitanja i pisanja:
1. Koliko riječi ima u rečenici?
Djeca sjede u krugu. U sredini je lopta. Pravila igre su: Odgajatelj kaže jednu rečenicu, a djeca je trebaju ponoviti. Dijete koje počinje igru uzme loptu i kaže prvu riječ rečenice. Zatim proslijedi loptu drugom djetetu koji treba reći drugu riječ i tako sve redom. Djeca zajedno broje koliko riječi ima njihova rečenica. Zatim se zadaje druga rečenica. Za početak neka rečenice koje odgajatelj zadaje djeci nemaju nenaglasnice (veznike, prijedloge, pomoćne glagole i sl.). Primjerice, rečenica: Mama Iva voli plesati valcer. Odgajatelj daje lopticu prvom djetetu, koje kaže ”mama” i proslijedi lopticu dalje drugom djetetu koji kaže ”Iva” i tako dalje. Nakon što rečenica bude gotova, zajedno na prste izbrojite koliko je rečenica imala riječi. Mama Iva voli plesati valcer ima pet riječi. Nakon nekoliko rečenica, kad vidite da su djeca shvatila zadatak i točno broje rečenice bez nenaglasnica, počnite djeci zadavati rečenice s nenaglasnicama. Npr., Lav spava, a žirafa jede.
2. Glasovna slikovnica
Za ovu aktivnost potrebni su stari katalozi, papiri, ljepilo, škare, fascikl, bušilica za papir, trakica za uvezati. Potreban je fascikl u koji se mogu spremiti osmišljeni listovi ili se mogu izbušiti rupice na papirima i uvezati. Na svakom se papiru u gornjem kutu označi jedno slovo abecede (napiše ili zalijepi). Dijete izrezuje slike iz kataloga i lijepi na listove odgovarajućeg početnog glasa. Slikovnica nastaje postupno i nadograđuje se. Ovim načinom djeca imenuju i prepoznaju slova.
3. Rima u vreći
Papirnatu vrećicu napuniti parovima sličica u rimi a djeca naizmjence izvlače sličice iz vrećice dok ne sastave što je više moguće parova u rimi:
Prijedlozi sličica: slon- balon, vuk-ćuk, zec-perec, trava-krava, stolica-polica, kos-nos, mak-rak, muha-juha, gljiva-šljiva.
4. Igra s kvačicama – glasovna analiza
Za ovu aktivnost potrebne su drvene kvačice (štipaljke) za rublje, flomaster, stari katalozi, kartice od kartona dimenzije otprilike 7x7cm, ljepilo, škare. Dijete izreže slike (povreće, voće, školski pribor, igračke) iz kataloga i nalijepi ih na kartice od kartona. Poželjno je da su to u početku sličice koje u svojem nazivu imaju tri ili četiri slova. Na kvačice napišemo slova, po mogućnosti više istih slova, npr. ona koja se često ponavljaju: a,e, i, o, u, p….ovisno o odabranim sličicama. Kartice se stave u kutiju, dijete izvlači kartice iz kutije, imenuje sliku i pokuša rastaviti riječ na slova te zakvačiti odgovarajuća slova-kvačice na karticu. Ova se aktivnost može pojednostaviti: stavlja se samo jedna kvačica – početni glas u riječi.
5. Čaša puna slogova
Potrebne su vam plastične čaše i loptice od papira ili nekog drugog materijala. Na svaku plastičnu čašu napišite jednu brojku; 1, 2, 3, 4. Možete nacrtati kružiće umjesto brojki. Djetetu dajte nekoliko loptica koje mogu biti izrađene od papira ili nekog drugog materijala. Pripremite popis riječi različite dužine. Pročitajte riječ djetetu, a zatim ono mora odrediti od koliko se slogova riječ sastoji. Neka dijete ubaci lopticu u odgovarajuću plastičnu čašu ovisno o broju slogova u riječi. Korisno je izgovor slogova pratiti pljeskanjem.