Logopedi često ponavljaju da rad na jeziku i govoru treba premašivati onih nekoliko terapijskih sati tjedno u logopedskom kabinetu. Kako bismo vam pokazali da su ideje za prilike za poticanje jezika i govora u svakodnevnim aktivnostima zaista nepresušne, s portala logoped.hr donosimo vam nekoliko ideja za njihovo poticanje u kuhinji.
· Širenje rječnika
Kuhanje pruža odličnu priliku za usvajanje novih riječi. Imenujte predmete i sastojke koje koristite, pitajte dijete da ih imenuje, razgovarajte o njima, kada tražite dijete da vam nešto doda opišite pojam i ono neka vam kaže odgovarajuću riječ, pričajte o onome što radite… Usvajanje novih riječi i pojmova u sklopu kuhanja ne odnosi se samo na djecu koja se izražavaju govornim jezikom, već je i odlična aktivnost za djecu koja koriste oblike potpomognute komunikacije. Zato smo za vas pripremili komunikacijsku ploču za izradu pizze. Preuzmite ju besplatno ovdje ⬇️.
· Fina motorika
Pojam fina motorika odnosi se na sposobnost korištenja manjih mišića u rukama i prstima za izvođenje preciznih pokreta. Kuhanje uključuje niz aktivnosti koje zahtijevaju takve pokrete te stoga pruža odličnu priliku za njihov razvoj. Slijedi nekoliko prijedloga:
– miješanje sastojaka i tijesta korištenjem različitih vrsta žlica ili rukama
– sjeckanje mekanih sastojaka tupim noževima (npr. banane)
– mjerenje i sipanje sastojaka različitih tekstura i gustoća
– ukrašavanje slastica
– ribanje
– gnječenje (npr. izrada pirea)
· Slijeđenje uputa
Slijeđenje uputa integralan je dio bilo kakvog kuhanja. Prije početka aktivnosti ,,pročitajte“ recept zajedno s djetetom, objasnite svaki korak, razgovarajte o njima i zašto su potrebni. Potaknite dijete da samo ispriča što trebate napraviti i kojim redoslijedom, a tijekom kuhanja pitajte ga što je sljedeći korak. U praćenju uputa i razumijevanju koraka dodatno će pomoći recept s vizualnom podrškom, primjerice slikovni recept.
· Jezično razumijevanje
Još jedna jezična vještina na kojoj možemo raditi pri kuhanju je jezično razumijevanje. Postavljajte djetetu mnogo pitanja (npr. Gdje sad trebamo staviti ketchup? Gdje ćemo ispeći pizzu? Trebamo li dodati još vode? Sviđa li ti se kako izgleda naša pizza? Kakvog je okusa? Je li slatka ili slana?), vodite razgovore o onome što radite, pitajte dijete za mišljenje…
· Društvene vještine
Kod zajedničkog kuhanja naglasak je na zajedničkom radu, što znači da je ovo prava prilika za građenje društvenih vještina. Podijelite zadatke, zajedno mijesite tijesto, zajedno mjerite sastojke, izmjenjujte se u zadatcima (npr. prvo ću malo miksati ja, a onda ti). Iskoristite ovu priliku i za usvajanje tzv. lijepih riječi tako što, primjerice, svaki put kad pitate za pomoć kažete molim te , ili dijete naučite pristojnom odbijanju s ne, hvala. (Više o lijepim riječima i kako potaknuti njihovo usvajanje pročitajte u ovom članku)
Kuhanje je zabavan i funkcionalan način provođenja zajedničkog vremena, a dolazi i s nagradom – uživanja u ukusnom obroku kojeg ste zajedno pripremili. Zato, kuhače u ruke!